kvinna1mamma2dotter3

Kvinna mamma och dotter mitt liv min familj =)

Att jämföra.

leave a comment »

Jag är en tvilling och i hela mitt liv så har jag blivid jämförd med min syster.

Min mamma bestämde väldigt tidigt att vi två inte skulle gå i samma klass. detta för att ge oss chansen att bli egna individer.

Annars hette det ständigt att hon var bättre än mig på matte tex och att jag var bättre på engelska eller något liknande.

Ändoc vet jag att man ständigt blir jämförd med någon hela livet och inte bara för att man är tvilling. Nej det kan vara bara att vara syskon hur många gånger säger man inte att ja han började prata mycket tidigare än hon men hon är mer social.

Jag har tänkt på detta några gånger när jag försöker förklara varför min mamma satte mig och min syster i olika klasser för en del tycker automatiskt att det bara är en fördel att vara tvilling i samma klass.

Och på något sätt så tycks det vara så att andra förväntar sig att vi ska vara lika i personlighet och i intelligens m.m. Vi är inte ett dugg lika varandra när det gäller utseende men så fort någon fick veta att vi var tvillingar ja då kunde dom knappt se skillnaden på oss.

En blindhet som jag aldrig förstod.

Men åter  till ämnet med att jämföra.

Jag tänker på detta med hur man som föräldrer eller släkting jämför syskon med varandra eller hur man säger jamen han är så lik henne i den och den åldern eller honom för all del.

Och hur man senare även i arbetslivet blir jämför med en föredetta kollega eller föredetta chef.

Vi slutar inte att jämföra oss med varandra och ibalnd vinner vi i jämförelsen och ibland inte.

Så är det då en fördel att växa upp med syskon där man redan från början blir jämförd med någon eller är det bättre att växa upp som enda barnet.

Van att bli jämförd eller helt enkelt vara bäst hela tiden för det finns ingen att jämföra med.

Vet ej.

Vad jag vet var att jag själv tyckte att det var jobbigt att bli jämförd med min syster för hon var inte jag och hur kan man jämföra personer med varandra när alla är olika hm hm hm äh slutar nu kram för denna gången Milla

Written by cammih71

19 september, 2010 den 05:38

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

