kvinna1mamma2dotter3

Kvinna mamma och dotter mitt liv min familj =)

Farmor

leave a comment »

Hej Farmor.

För några år sedan var jag på din begravning.

Du hade själv valt ut platsen du skulle ligga på kyrkan som ligger i närheten av Carl larssons gård.

Du tyckte om den platsen och jag kan förstå det den ligger vackert och jag kommer ihåg när jag var liten och hur vi ofta gick ditt för att mata änderna.

Du ville visa mig och min syster en plats du tyckte om.

Men det var inte det jag ville skriva om…

Jag kommer ihåg när jag kom in i kyrkan och såg täcket som låg över kistan att jag tänkte detta är rätt precis så skulle farmor velat ha det.

Hembygdstäcket tror jag någon sa att det var.

Men Farmor jag blev arg på din begravning jag blev arg på prästen.

Han prata om hur tungt ditt liv var hur hårt du slitit och hur dina knän blev utslitna hur hårt du kämpat för att uppfostra dina tre söner.

Han beskrev ditt liv med vedermödor……

Ditt liv farmor ditt liv…

Jag såg hur alla grät och jag kände mig dum för att jag var arg så otroligt arg på prästen.

När jag tänker på dig farmor så minns jag mjuka kramar ditt hår som blev gråsprängt men aldrig riktigt grått.

Jag minns hur du och min syster småfnittra när jag kom på er att köpa mer godis för att ni hade ätit upp allt kvällen innan.

Jag minns hur du gjorde så att jag tog min medecin apelsin juice och socker och krossade tabletter men ner gick dom.

Jag minns hur mycket du tyckte om att läsa (det har jag ärvt av dig )

Jag kommer ihåg hur jag undrade vad prästen prata om när han pratade om dina vedermödor

jag kommer ihåg att min känsla var ilska för jag tyckte inte att han pratade om dig.

Han pratade inte om en kvinna som lyckats uppfostra tre pojkar till män

En kvinna som älskat sina barn som skrattat och busat med sina barn barn

En kvinna som tyckte om lång promenader och att mata änder vid ån och fåglarna på verandan.

En kvinna som satte upp sin lugg med ett hårspänne på kvällen för att hon skulle få den rätta svängen på luggen till morgonen.

Jag blev arg för att han inte pratade om dig så som jag upplevde dig jag tyckte att han pratade om dig som om det du sett och levt inte hade haft nått värde som om ditt liv bara hade varit en plåga.

Jag förstod att du hade haft det tufft emellanåt jag vet att du fick slita hårt med tre pojkar att själv fostra.

Jag vet det Farmor men det var inte allt du var.

För mig var du kärlek och värme och jag vet att vi skrattade mycket.

Varför sa han aldrig något om det…… varför sa han inte hur mycket du var älskad och hur mycket du älskat.

HUr mycket skratt du skrattat och hur mycket du betydde för oss.

Ja du Farmor jag kan fortfarande ditt telefonnr utan till och adressen du bodde på när jag var ett litet barn.

Jag kommer ihåg din hammock jag kommer ihåg din medecin dina papiljotter du satte på oss när vi ville vara fina.

Och framför allt jag kommer ihåg hur mycket du älskade oss.

Vill bara säga att jag älskar dig med.

Jag håller inte med prästen och jag blir arg ännu idag när jag tänker på honom men jag ska inget säga för kanske kunde han inte se allt det där andra som också var ditt liv.

Det livet som vi var så priviligerade att få se.

Älskar dig Farmor syns någon gång inte nu men om några år så hejdå från mig till dig .

 

Written by cammih71

15 oktober, 2009 den 10:59

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

