kvinna1mamma2dotter3

Kvinna mamma och dotter mitt liv min familj =)

Intelligens hur bedömer man det?

leave a comment »

Jag tycker att intelligens kan vara en blandad fråga antingen att gå med i alla dessa grupper som finns som mäter din intelligens kvot eller den sociala intelligensen  eller den pedagogiska intelligensen.

Ta mig inte fel nu jag älskar smarta människor men de jag älskar mest är smarta människor som förklarar saker på ett sådant sätt att tom jag hinner i kapp och kan förstå…

Sen har jag andra smarta människor som tänker logiskt och i förhand på allt som finns i vardags livet och på allt som kan underlätta en vardag på ett simpelt och enkelt sätt…

Det finns så många olika intelligenser i vår värld men det tycks som om dom flesta hakar upp sig på IQ intelligensen och nu säger inte jag att det är fel men visst finns det mer än så?

Jag har själv gjort sådana test och det lustiga är att jag får olika resultat varje gång jag har gjort dom men snittet ligger på ca 109 och är jag dum då eller är jag intelligent ja jag vet inte….

Jag har så många vänner omkring sig som blir allmänbildade varje dag genom att bara vara intresserade av vissa ämnen som tex konst nyheter eller om vad som händer i våran värld… en vänn till mig älskar att gå på museum en annan tänker ut logiska saker som igentligen borde vara självklara men som inte är det.

En annan vän hittar på en massa roliga jobb hon funderar på vad hon saknar i sin omgivning och sen så startar hon ett företag…

En annan vän började på ett jobb som revisor utan utbildning och vad gör hon i dag jo allt det jobbet och lite till….

Så har vi då en annan arbetskollega till mig som förklarar saker som kanske skulle vara svårt att förstå men han förklara det på ett sätt så att det går in man får ett aha ljus och helt plötsligt fattar man.

Men sen har jag vänner som är bevisat intelligenta men som inte kan omvandla saker och ting i praktik eller förklara så att man förstår….

Nej intelligens kan inte mätas vad jag vet för den är så olik mot person till person.

Ta detta med förutfatta meningar man säger att jag är intelligent för att jag läser mycket men hallå jag har vad jag vet en normal kvot och vissa gånger känns det som om jag är helt urblåst och jag gör misstag och fel som jag kanske i vanliga fall inte skulle göra..

Och pedagogisk intelligens är jag inte alls vidare bra på jag visar 1 gång och sen så får dom börja om från början och fråga mig i fall de undrar mitt sätt att lära ä’r att dom lär sig av sina misstag och när dom en gång fått lösa sina misstag så kan dom det.

Misstag är till för att lära sig jag tror att har man gjort fel och sen själv får försöka lösa situationen så har man lärt sig den praktiska vägen.

Därför bara älskar jag personer som får mig att känna mig smart bara genom att dom ger en förklaring om hur det funkar och att jag fattar det direkt…

Så ännu en gång hur kan man bedömma intelligens ja jag vet inte jag tror att det är väldigt individuellt ( säkert fel stavat men vem bryr sig).

Det var allt för denna gången kram på er från Milla 

 

Written by cammih71

20 maj, 2009 den 12:55

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

