kvinna1mamma2dotter3

Kvinna mamma och dotter mitt liv min familj =)

Varför bli så arg när du får en kontroll i självscanningen?

leave a comment »

Jag hade ett samtal med en av mina medarbetare i dag angående att han försov sig tyvärr var det inte första gången i annat fall så hade jag inte haft samtalet.

När jag sedan stod uppe på fikat kom han emot mig och sa:

”Jag förstår inte hur du kan vara så glad jämnt du är alltid glad vad som än händer.

Enda gången jag sett dig allvarlig var idag när du pratade med mig.”

Jag bara utbrast va?

”Allvarligt har du aldrig sett mig arg och irriterad?”

”Nej du är nästan överdrivet glad jämnt”

Hm… Kan man vara för glad?

Jag har en fråga som jag undrar lite över.

Om du är självscannings kund i en butik och får en kontroll varför blir ni då arga på kassören?

Var i en butik idag när kunden framför mig fick en kontroll och som blev jätte arg på kassören varför?

Om man får en kontroll så är det ju som ett test i skolan eller tror ni att kassören själv väljer ut personen i fråga och tänker ha ha ha nu ska ni få en kontroll Yieppi.

Jobbar själv i en butik som har självscanning och vet att flera av mina medarbetare har varit med om att kunden har blivit arg på dom.

Om ni tror att vi medvetet plockar ut personer och tänker för oss själva att den personen är nog en tjuv så kan jag bara säga att så är det inte.

Systemet är byggt på att helt random (slumpvismässigt) plocka ut kortnr och köra en kontroll.

I början är det väldigt ofta detta för att systemet kör som prov på kortnr och har du då haft fel vare sig det är till butikens fördel eller till kundens fördel så blir systemet varse detta och kör ganska snart en kontroll igen.

Detta är för att säkerhets ställa att kunden har lärt sig hur det fungerar i början får man väldigt mycket information som du sedan ska komma ihåg och det vet man att får man en muntlig information så är det lätt att glömma.

Jag brukar jämföra detta med prov som man hade i skolan ja visst suckade man och stönade när det kom upp på tapeten men inte blev man arg på läraren pga att man mätte kunskaps nivån på eleverna, prov har man ju för att veta att eleverna lärt sig det som behövs.

Och var det så att man inte kunde provet ja då fick man plugga lite extra och ta en om tenta och en till och en till tills man visste att nu kan jag det här utan och innan.

På exakt samma sätt fungerar självscannings kontrollerna.

Så min fråga är ännu en gång varför bli så arg?

Ja ja slutar för denna gången kram Milla

 

 

Written by cammih71

19 april, 2009 den 07:04

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

