kvinna1mamma2dotter3

Kvinna mamma och dotter mitt liv min familj =)

Ledaregenskaper vad krävs egentligen i en butik?

with 4 comments

Att jobba i butik och ha ett ansvars område gör att du snabb inser vad som krävs av dig som ledare.

1. Du måste lära dig att delegera och att ge order.

2.Du måste lita på att dina kollegor gör det dom är anställda för och att de gör sina uppgifter som blivit delegerade till.

3. Har något brustit i arbetet så är det ditt jobb som ledare att följa upp var någonstans det skett och beror det på okunskap misstag eller bristande rutiner eller tom på lathet?

4. Du måste våga att delegera ,du måste våga att ge order och att förvänta dig att de uppfylls. Du måste våga att ställa folk till svars vare sig det är din kollega med eget ansvars område din chef eller någon som står under dig.

Ett av de svåraste sakerna att göra är att handskas med konflikter.

Detta görs inte bäst av att ställa dom mot väggen och skälla ut dom efter noter och bara säga var alla felen görs. Bästa resultat ges om man för en saklig diskussion där du kanske tom från grunden måste berätta vad som är konsekvenserna av att personen inte uppfyllt de krav som ställts på Henne/Honom.

Efter det så är det dags att låta personen själv ge ett svar på varför arbetet som blivit efter frågat inte har uppfyllts vilket automatiskt leder fram till punkt 5 och som kanske är en av de största ledaregenskaper som krävs.

5. LYSSNA: Det är så otroligt viktigt att lyssna på dina kolleger. Har det varit brist på tid, rutiner eller har det blivit fel i prioteringarna Lyssna och ge sedan konkreta förslag på hur om det är möjligt på förbättringar och hör efter om det är ett bra förslag eller om personen i fråga kanske har tom ett bättre förslag. Bara för att man är ledare så innebär det inte alltid att du kan och vet allting bäst.

6. Du kan inte allt. Du vet inte allt. Du gör inte alltid allting bäst.

7. Uppmuntran och beröm. Ge uppmuntran när en person kommer med ideer eller förslag på förbättringar vare sig det gäller rutiner mallar eller skyltning.

Om en kollega har gjort ett bra jobb kanske bara genom att bli klar i tid eller gjort en bra redovisning frontat snyggt tagit egna beslut och utfört dom som kanske bara kollat fifu i hyllorna eller något annat.

Ge beröm säg bara orden BRA JOBBAT IDAG. Så otroligt enkelt sätt att få en kollega att växa och känna sig duktig.

En chef som jag jobbade med för ett tag sedan var noga med att ge beröm och att lyssna och varje gång jag gjort bra ifrån mig så fick jag beröm vilket gjorde att jag växte som person och vågade ta mer egna beslut vilket då ledde till mer ansvar och mer beröm.

Vi har 3st personer på mitt jobb som jag tycker är bra på att vara ledare (ingen är perfekt men det förväntar vi oss inte heller.) och de är vår BC och Stf och även Miss MA.

Vår Stf är väldigt bra på att sakligt berätta var något gått fel och varför han är även väldigt bra på att ge beröm. (han är själv ibland ganska virrig men är den förste till att erkänna om han själv har brustit i något vilket jag personligen uppskattar för det innebär att du inte behöver vara perfekt själv =) )

Miss MA jobbar jag inte så mycket med men vet att hon reder ut och nystar upp problem som uppstår och jag vet att hon är den som får ordning på oredan som vissa ibland kan ställa till……inga namn. =)

BC är bra på att lyssna och att ge beröm och hon är även duktig på att se folk som är bra ledare hon omger sig av bra personal för att hon ser i dom det lilla extra som finns idom + att hon är duktig på att få fram det lilla extra i dom också. =)

Sen finns det dom som inte kan alls och som kanske inte skulle vara i en chefs position men det är en annan historia och detta var allt från mig idag.

Tack för en underbar dag i dag.

Milla

Written by cammih71

10 april, 2009 den 03:24

Publicerat i Uncategorized

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Har själv arbetat i butik. Var avdelningsansvarig innan jag gick vidare..håller med dig i dina punkter ovan

    POET, vem vet?

    10 april, 2009 at 03:31

    • Som sagt var vi har bra ledare och tillsammans jobbar dom ännu bättre tack för din kommentar Milla

      camilla

      10 april, 2009 at 11:44

  2. Kan bara hålla med fullt ut!

    MK

    10 april, 2009 at 10:10

    • Det förstod jag nästan att du skulle göra vi tänker ganska lika ibland kramen Milla =)

      camilla

      10 april, 2009 at 11:46


Kommentera

