kvinna1mamma2dotter3

Kvinna mamma och dotter mitt liv min familj =)

Mitt unika barn del 1

leave a comment »

Ett ord jag är väldigt trött på är ordet Unik.

Jag har en dotter som har väldigt mycket fantasi och som är otroligt kreativ hon är en liten skapare eller liten och liten hon är snart 12 år.

Min dotter är född i december månad och när hon skulle börja på dagis så blir dom automatiskt indelade i åldersgrupper jag tänkte väl inte så mycket på det just då utom ibland när jag tänkte på skolan.

Till saken hör att i min familj och i hennes familj finns det dyslexi vilket gjorde att när hon började i 5 årsgruppen på dagiset så bad jag att dom skulle vara uppmärksamma på henne i fall hon visade någon tendens till det.

Det var väl lite prat om att hon var lite senare i utvecklingen än barnen som var födda på våren 96 men dom trodde att mycket berode på att hon inte alltid var på dagiset (hennes far hade en tendens att vabba med henne ganska ofta) och att hon ibland kunde komma sent till dagis. Hennes far började inte före kl 10:00 och han hade en förmåga att för sova sig (Tack snälla C för att du kom in i hans liv)

Jag frågade då om de trodde att hon var redo att börja i 6års ja det trodde dom.

Man är lite grann så att pratar man med lärare eller förskole lärare så tror man att dom har rätt jag har ju ingen erfarenhet av barn innan så ok tror dom att det funkar så okej då har dom väl rätt och jag är bara en fånig mamma som oroar mig.

Natalie började i 6 års och i det stora hela så fungerade det rätt så bra hon var omtyckt av klass kamraterna och hon trivdes i det stora hela gick allt bra förutom att hon hade problem med att stava sitt namn och andra små saker.

Nu skulle hon börja i 1:an

Jag funderade lite grann på om hon verkligen förstod bokstäver och om hon visste vad dom lätta orden var för något m.m.

När jag tog upp det så fick jag veta att alla barn är Unika och lär sig olika fort hm hm hm…det var bland de första gångerna jag skulle få höra det ordet…..angående mitt barn….

Jag fick veta att hon var så speciell och hade så mycket fantasi kanske lite för mycket fantasi men det var något som skulle gå över.

Nattis började komma hem med böcker som hon skulle läsa i och medans jag satt med henne så kunde jag märka att hennes tendens var att om jag läste lite för henne och hon sen skulle läsa för mig så gissade hon fram orden hon såg inte vad som stod hon såg inte sambandet med ord och bokstäver att bokstäverna kunde bilda ord som gick att läsa….

Jag tog upp detta med hennes fröken att Natalie kan inte läsa och hon ser inte orden hon kan heller inte hela alfabetetm.m.  Detta var i slutet av 1:an och hennes fröken sa att oftast brukar detta släppa efter sommaren och när dom börjar i 2:an så har det mesta släppt.

Och hon har ju sådan fantasi och hon är ju så unik hon behöver bara lära sig att koncentrera sig och läser du mycket för henne så släpper det snart.

Jag har alltid läst för min dotter det är en av våra favorit göromål en mys stund inte bara på kvällen utan lite då och då även på dagarna.

Men men tänkte jag vi får väl läsa mera.

Jag började vara i skolan alla onsdagar för att kunna hjälpa min dotter på lektionerna och för att kunna se hur det fungerade i klassen.

Det blev Natalis favvo dagar hon älskade när jag kom till skolan och fick dela med sig utav sin mamma hon ville inte att jag skulle bara vara med henne utan att jag skulle gå runt iklassen och även hjälpa dom andra barnen och jag älskade att vara i klassen dels fick jag på nära håll se vilka hon var med och uppleva hur hon var med sina klass kamrater m.m.

Jag lade även märke till att Natalie hade inte små problem med att koncentrera sig utan hon hade faktiskt stora problem så fort något hände i klassen vilket det nu ganska ofta gör så glömde hon bort vad hon gjorde.

2:an Började lite lugnt men blev värre jag gick fortfarande till skolan med henne varje onsdag och var med henne i klassen hon fick mer och mer läxor som jag såg att hon inte klarade av just för att hon inte såg orden.

 

Written by cammih71

29 januari, 2009 den 09:29

Publicerat i Uncategorized

Kommentera

